Hoe ziet een 24-uurszorg eruit?

Dit artikel legt uit hoe een 24-uursdienst eruit ziet en wat er van je wordt verwacht.

Werkzaamheden
De 24-uursdiensten starten en lossen elkaar af om 11.00 uur in de ochtend. Jij bent er om de kwaliteit van leven en het comfort van de cliënt in zijn of haar laatste levensfase zo goed mogelijk te houden. Je verleent hiervoor de benodigde zorg om lichamelijke pijn te voorkomen en biedt de cliënt (en eventueel familie) psychische ondersteuning. Waar mogelijk help je de cliënt en familie met lichte huishoudelijke taken. 

Lees ook: Wordt er ook van mij verwacht dat ik huishoudelijke taken uitvoer voor een cliënt?

Goede voorbereiding
Het is belangrijk dat je goed voorbereid start aan je dienst. Er is een bed voor je beschikbaar, maar denk er bijvoorbeeld wel aan om je eigen beddengoed mee te nemen. Daarnaast is het handig om alvast voldoende boodschappen mee te nemen. Je kan uiteraard gebruik maken van de keuken om je eten te bereiden. 

Verdeling werktijd en eigen tijd
Attenza controleert dat er in het huis een kamer beschikbaar is waar je slaapt en je jezelf kan terugtrekken. Het is uiteraard wel belangrijk dat je te allen tijde oproepbaar bent voor de cliënt. Je hebt recht op drie uur pauze. Let op dat dit altijd in overleg gaat met de cliënt en de familie en dat de cliënt nooit helemaal alleen is.

Lees ook: Wanneer en hoe heb pauze in een 24-uursdienst?

Afhankelijk van de cliënt bepaal je hoe laat je gaat slapen. Tijdens 24-uurszorg ben je nooit 24 uur continue zorg aan het verlenen.

Rapporteren
Je rapporteert tijdens de dienst volgens protocol in de hiervoor beschikbaar gestelde tablet. Je rapporteert in de tablet op de doelen die gesteld zijn door de wijkverpleegkundige. Bij inhoudelijke vragen over de rapportage, kun je altijd overleggen met de kwaliteitsverpleegkundigen.

Aflossing en einde dienst
Om 11.00 ‘s ochtends word je afgelost door een collega uit het team. Je bespreekt met elkaar de voorgekomen bijzonderheden en kan dan vertrekken. Let erop dat je pas weg kan als je bent afgelost. Houd dus onderling goed contact met je teamleden in het geval van vertraging. 

Heeft dit artikel je geholpen?

Gerelateerde Artikelen