Werkinstructie Attenza

Nachtzorg

Een nachtdienst bij Attenza is altijd een waakdienst. De meeste nachtzorgen starten om 23.00 uur en eindigen om 07.00 uur. Mocht er een afwijkende tijd gelden voor de specifieke zorgaanvraag dan gaat dit uiteraard in overleg. 

  • Tijdens een nachtzorg waak je over de cliënt en verleen je zorg waar nodig. Het is dus van belang dat je actief je aandacht bij de cliënt houdt. 
  • Je hebt tijdens een nachtdienst geen officiële pauze. 
  • Spreek bij aankomst af waar je kan zitten en welk licht je aan kan laten zodat de verwachtingen van beide partijen helder zijn.
  • Je rapporteert in de Attenza App. Zorg ervoor dat je elke nacht rapporteert en dat de basisinformatie zo compleet mogelijk wordt ingevuld. Zorg dat je de uitvoeringsverzoeken en medicatie aftekenlijsten door middel van een foto ook in het dossier geüpload.
  • Omdat de cliënt in de terminale fase zit, gebruik je het Zorgpad Stervensfase in de app.

Lees verder: Hoe rapporteer ik in een nachtzorg?

  • De thuiszorg die overdag de zorg levert, leest (in de meeste gevallen) mee in onze rapportages. Houdt de thuiszorg dus goed op de hoogte via de rapportages en zet eventuele vragen erin.
  • Mocht je er niet uitkomen in de nacht, dan mag je altijd bellen naar 088 700 9700 (24/7 bereikbaar)
  • Mocht je zorginhoudelijk met iemand willen sparren, neemt dan via het algemene nummer contact met ons op en vraag naar een van de zorgcoördinatoren. Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

24-uurszorg

De 24-uursdiensten starten en lossen elkaar af om 11.00 uur in de ochtend. Jij bent er om de kwaliteit van leven en het comfort van de cliënt in zijn of haar laatste levensfase zo goed mogelijk te houden.

  • Het is belangrijk dat je goed voorbereid start aan je dienst. Er is een bed voor je beschikbaar, maar denk er bijvoorbeeld wel aan om je eigen beddengoed mee te nemen. Daarnaast is het handig om alvast voldoende boodschappen mee te nemen. Je kan uiteraard gebruik maken van de keuken om je eten te bereiden.
  • Attenza controleert dat er in het huis een kamer beschikbaar is waar je slaapt en je jezelf kan terugtrekken. Het is uiteraard wel belangrijk dat je te allen tijde oproepbaar bent voor de cliënt. Je hebt recht op drie uur pauze. Let op dat dit altijd in overleg gaat met de cliënt en de familie en dat de cliënt nooit helemaal alleen is.
  • Als je de zorg opstart, zorg dan dat je met alle betrokkenen in huis op de eerste dag goede afspraken maakt. Spreek elkaars verwachtingen uit. Leg uit hoe een 24 uurs dienst eruitziet. Maak afspraken over de pauzes, de huishoudelijke taken etc. Ga ook na bij de cliënt wat voor dag structuur hij of zij heeft en stem daar de zorg op af. Zorg dat je op de eerste dag ook contact legt met de huisarts en de apotheek. Zorg dat alle medicatie, uitvoeringsverzoeken, aftekenlijsten en materialen in huis zijn.
  • Afhankelijk van de cliënt bepaal je hoe laat je gaat slapen. Tijdens 24-uurszorg ben je nooit 24 uur continue zorg aan het verlenen.
  • Je rapporteert in de Attenza App aan de hand van het USD. Deze vragenlijst (te vinden bij; meetinstrumenten) vul je elke drie dagen samen met de cliënt in. Hieruit worden doelen gemaakt waar dagelijks (onder dagelijkse rapportage) in gerapporteerd dient te worden.

    Lees verder: Hoe rapporteer ik tijdens een 24-uurszorg?
  • Alle documenten moeten worden opgeslagen onder overige communicatie (door middel van een foto) denk hierbij aan Uitvoeringsverzoeken en aftekenlijsten.
  • Zorg dat je elke week de medicatie aftekenlijsten in het dossier geüpload (de afgetekende en de nieuwe).
  • Als de cliënt in de terminale fase zit, ga je over op het zorgpad stervensfase in de app. Laat de zorgcoördinator dit altijd weten.
  • Om 11.00 ‘s ochtends word je afgelost door een collega uit het team. Je bespreekt met elkaar de voorgekomen bijzonderheden en kan dan vertrekken. Let erop dat je pas weg kan als je bent afgelost. Houd dus onderling goed contact met je teamleden.
  • In de nacht slaap je als zorgverlener, wel wordt verwacht dat je altijd oproepbaar bent voor de cliënt. Zorg dat je nadenkt over hoe de cliënt jou in de nacht kan waarschuwen.
  • Onrustige nacht: onder een onrustige verstaan wij dat je vaker als 3x keer wakker ben geweest om voor de cliënt te zorgen. Waaknacht: Onder een waaknacht verstaan we dat jij als zorgverlener de hele nacht niet hebt kunnen slapen omdat de cliënt de zorg nodig had, dit gebeurt voornamelijk in de laatste fase.  Als je een waaknacht hebt gehad laat dat ons dan weten.
  • Tijdens je 24 uurszorg kijkt er op de achtergrond altijd een zorgcoördinator mee, zij zullen na een paar dagen contact opnemen met de zorgverleners en de familie of cliënt. Naar behoefte wordt de zorg met de familie of cliënt worden geëvalueerd. De zorgcoördinatoren zijn van ma-vrij (tussen 09:00 en 17:00) altijd te bereiken voor zorg inhoudelijk vragen op 088 700 9700

Hoe werk ik samen met mijn team?

Je zal bij Attenza altijd samen met andere zorgverleners in teamverband voor een cliënt zorgen. Wij vinden het belangrijk dat elk team goede afspraken met elkaar maakt om samen de beste mogelijke zorg te kunnen bieden aan de cliënt, denk hierbij aan:

  • De eerste dagen maken wij vanuit Attenza het rooster. Daarna verwachten we dat je samen met je teamgenoten het rooster afstemt waarin iedereen zich kan vinden. 
  • Zorg dat als je wordt afgelost je alles netjes achterlaat voor je collega, denk hierbij aan jullie gedeelde kamer en dat alle medicatie/ materialen aanwezig zijn of besteld zijn als je het weekend in gaat.
  • Raadpleeg je collega’s als je ergens tegen aanloopt binnen een zorg, maak gebruik van elkaars expertise.
  • Blijf met elkaar in gesprek, samen zorgen jullie voor de best mogelijke zorg bij de cliënt.

Overlijden melden

Als een cliënt is overleden volg je het stappenplan “Hoe te handelen na overlijden?”.

Stap 1:  Allereerst bel je de desbetreffende huisarts en breng je de familie (contactpersoon) op de hoogte. De huisarts stelt bij aankomst het tijdstip van overlijden vast.
Stap 2:  In overleg met de familie help je met het bellen van de begrafenisonderneming of het klaarleggen van kleren.
Stap 3:  Je rapporteert volgens protocol het tijdstip van overlijden (dit is het tijdstip wat de arts vaststelt) en hoe de laatste fase is verlopen.
Stap 4:  Je stelt je teamgenoten op de hoogte en je meldt het overlijden in de app. (Lukt dit niet? Bel dan naar Attenza op 088 700 9700.)

Was de zorg in onderaanneming voor een andere instelling en maakte je gebruik van een papieren rapportage? Dan laat je die bij de cliënt achter voor de hoofdaannemer. Je kan, om dit alles af te ronden, tot uiterlijk twee uur na het (door de arts opgegeven) tijdstip van overlijden blijven en declareren.

Heeft dit artikel je geholpen?

Gerelateerde Artikelen